Aloittaessani luettelointityötä Turun Museokeskuksessa Atelier Irmelinin muotokuvien parissa, oli työn alla olevasta aineistosta digitoitu ja luetteloitu lasinegatiiveja WebMuskettiin noin 400 kappaletta. Harjoittelujaksoni päätyttyä negatiiveja on luetteloitu yli 1000 kappaletta. Aineiston kuvat ajoittuvat vuosille 1922-1939 ja ovat pääasiassa Atelier Irmelinissä otettuja ateljeemuotokuvia. Muotokuvien kirjo on kuitenkin laaja: yksityishenkilöiden muotokuvien lisäksi aineisto pitää sisällään lasten muotokuvia, lemmikkieläimistä otettuja kuvia, ryhmä- ja luokkakuvia, hääkuvia, ylioppilaskuvia, sekä Emmi Fockin taiteellisempia alastonkuvia.
Omana ryhmänään aineistossa on erilaisten esittävien taiteiden parissa työskentelevien henkilöiden muotokuvat. Näiden kuvien ilmaisussa onkin rikottu muotokuvan kaavamaisuuksia ja haettu dramatiikkaa erilaisilla asuilla, asennoilla ja lavasteilla. Usein asut liittyvätkin harjoitettavaan ammattiin. Näyttelijät ovat pukeutuneet rooliasuihin ja tanssijat tanssiasuihin. Aineistosta bongattuja esittävien taiteiden parissa työskenteleviä henkilöitä ovat olleet mm. laulaja ja näyttelijä Elli Ranta sekä saman alan taiteilija Ritva Aro, tanssija Mary Wallén, näyttelijä Emmi Jurkka, näyttelijä Folke Pilo…
Ritva Aro |
Emmi Jurkka |
Folke Pilo |
Emmi Fockin taiteellisesti kunnianhimoisimpina kuvina aineistosta esiin nousevat kahdentoista kuvan Mira Mar -sarja vuodelta 1930 ja seitsemän kuvan See back-sarja vuodelta 1932. Näissä avoimen aistillisissa kuvissa on havaittavissa Emmi Fockin kiinnostus tanssiin, teatteriin ja elokuviin sekä näiden teemojen yhdistäminen perinteiseen taidevalokuvaukseen.
Luetteloitavana aineistona Atelier Irmelinin kuvat ovat
olleet kiinnostavia ja kauneudessaan silmiä hiveleviä. Lasinegatiivien
vakiokoko ja samassa ateljeessa tapahtuneet kuvaukset helpottivat
luettelointityötä, joten tärkeimmäksi tehtäväksi nousi kuvien sisällöllinen
kuvailu. Muotokuvien kuvailu aiheutti välillä erikoisia haasteita, sillä
tyylillisten samankaltaisuuksien vuoksi luetteloinnissa oli kiinnitettävä
erityistä huomiota yksityiskohtiin, kuten mallien asentoihin ja katseen
suuntaan. Missä kohtaa lainekampauksen jakaus kulkee? Ovatko hääkimpun kukat
ruusuja vai neilikoita? Omat haasteensa työhön toivat lasinegatiivien
alkuperäiset suojapaperit, joita käytin luetteloinnin apuna. Lennokkaan
käsialan vuoksi paperiin kirjoitettu asiakkaan nimi saattoi joissain
tapauksissa jäädä arvailun varaan.
Aineiston kautta saa käsityksen siitä, millaisia Atelier
Irmelinissä otetuista muotokuvista haluttiin ja millaiset henkilöt niitä
kävivät ottamassa. Emmi Fockin päätyö oli muotokuvaus, johon tilaajien
toivomukset asettivat omat rajoituksensa. Emmi Fock kuitenkin otti luovia
vapauksia muotokuvia kuvatessaan, ja voikin sanoa, että aineiston kuvissa
kohtaavat aikakauden trendit ja ihanteet yhdistettynä Emmi Fockin omintakeiseen
kuvaustyyliin. Persoonallisten ihmisten ja mm. koirien kuvaaminen oli Fockille
kaikkein mieluisinta. Vaikka Fock urakoitsijahenkisesti työskenteli
muotokuvaajana, hän valikoi asiakkaat joita itse halusi kuvata, eikä näin ollen
tinkinyt omasta taiteellisesta ilmaisustaan. Emmi Fockin valokuvauksellisessa
näkemyksessä kauneus ja taide kuuluivat erottamattomasti yhteen.
Lähteet: Kuvan kaunis. Emmi Fockin valokuvia 1920-1930 -luvulta.
Näyttelyesite. Toim. Johanna Frigård ja Margareta Willner-Rönnholm. Turun
maakuntamuseo, 1998.
Kirjoittaja:
Niina-Kaisa Laurikainen
korkeakouluharjoittelija
Turun museokeskus
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti