Tuhat ja yksi tulkintaa
kokoelmaesineistä -projektissa on järjestetty syksyn mittaan työpajoja kansainvälisten opiskelijaryhmien ja DaisyEläkeläiset -suomeenmuuttajanaisten
yhdistyksen ryhmän kanssa. Keskustelu on kaikissa ryhmissä ollut hedelmällistä,
ja olemme saaneet kiinnostavaa tietoa esineisiin liittyvistä mielikuvista ja käytöstä eri
kulttuureissa.
DaisyEläkeläisten
ryhmässä oli mukana toistakymmentä eri-ikäistä naista useista
kansallisuuksista. Ryhmän kanssa käsitelty teema oli arki, ja järjestimme
siksi ensimmäisen kokoontumisemme Kuralan kylämäessä Iso-Kohmon talossa. Monelle
oli yllätys, että rakennukset kuuluvat museolle, eikä niissä asu enää kukaan. Iso-Kohmon
salissa tutkimme esillä olleesta pahvilaatikosta löytyneitä kirjailtuja huiveja
ja muita perinteisiä käsitöitä. Paksu kangas ja karhea lanka kiinnittivät
osallistujien huomion, sillä esimerkiksi vietnamilaisille huiveille on
ominaista kankaan keveys ja langan hienous.
Arkiesineet voivat olla hyvin erilaisia eri kulttuureissa. Somalinaisen arjessa päivittäin on käytössä rukousnauha. Tässä rukousnauhassa on sata helmeä.
Salikamarissa kiinnostusta ja nauruakin herättivät opetuskokoelmaan kuuluvat villaiset mekot
ja housut sekä keinutuoli, jossa keinumista muutamat kokeilivat. Porstuakamarin
heteka päiväpeitteineen ja täkkeineen sai iranilaisnaisen kertomaan, että
Iranissa on samanlaiset, niin rautasänky kuin täkki ja kudottu päiväpeitekin.
Toinen iranilainen kertoi, että hänen tuttavansa ompelee tällaisia täkkejä. Hän
kertoi kuinka lampaanvilla laitetaan kahden kankaan väliin ja ommellaan sitten
yhteen niin, että tikkaus kiinnittää villan paikoilleen. Tuvan ruoanlaittoon
liittyvää esineistöä käytiin tarkkaan läpi ja meidät tutkijat yllätti seikka,
että huhmare oli Iranissa myös kajalin eli silmämeikin valmistamista varten.
Oli erittäin hyvä, että olimme juuri opetuskokoelman parissa. Esineillä
havainnollistamalla moni pystyi kertomaan omia kokemuksiaan, vaikka suomen
kielen kaikki sanat eivät löytyneetkään.
Vietnamista kotoisin
oleva ryhmäläinen arvuutteli työpajassa tämän esineen käyttötarkoitusta. Kukaan
ei arvannut oikein, ja esine paljastui kookosraastimeksi! Raastinta käytetään
puolikkaan kookoksen sisuksen raastamiseen siten, että puolikasta pyöritetään
terää vasten. Kookosraasteet tippuvat alle asetettavaan kulhoon.
Kokoonnuimme myös
ryhmäläisten yhdistyksen omissa tiloissa, Muistojen Kodissa. Siellä he
esittelivät mukanaan tuomiaan omia esineitä, muun muassa kansallispukuja, asusteita sekä
ruoanvalmistusvälineitä. Viimeisen tapaamisen järjestimme Turun linnassa, missä
vertailimme osallistujien omia esineitä museon
kokoelmaesineisiin. Omien ja museon esineiden rinnakkainen tarkastelu herätti monenlaisia
mielleyhtymiä. Edelliseen tapaamiseen oli tuotu perinteiset,
käsintehdyt kalash-kengät, jollaisia pidetään esimerkiksi Iranin ja Irakin
kurdilaisen kansallispuvun osana. Rinnastimme kalashit kulttuurihistoriallisen
esinekokoelman tuohivirsuihin. Tuohivirsut muistuttivat Iranissa käytetyistä
samankaltaisista, mutta nahasta punotuista kengistä. Vietnamilaisen ryhmäläisen
mieleen tuli, kuinka kommunistiarmeija käytti autonrenkaista valmistettuja
sandaaleja.
Eri ryhmien
esineistä syntyneiden pohdintojen kanssa lähdemme rakentamaan
Brinkkalan Galleriaan
keväällä avautuvaa näyttelyä.
Kalash-kengät Iranista.
Tuohivirsut Turun museokeskuksen kulttuurihistoriallisesta esinekokoelmasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti