Projektin ensimmäisiin
työpajoihin koottiin ryhmät vapaaehtoisista lukio- ja yliopisto-opiskelijoista.
Heitä kaikkia yhdisti jollakin tavalla kansainvälinen tausta, ja moni oli
esimerkiksi asunut useassa eri maassa. Lukiolaisryhmän jäsenet tulivat Turun
normaalikoulun International Baccalaureate -linjalta, kun taas yliopiston ryhmä
koostui vaihto-opiskelijoista sekä kansainvälisten maisteriohjelmien
opiskelijoista. Mukana oli niin kulttuuri- ja historia-aineiden opiskelijoita
kuin taloustieteilijöitä ja kääntäjiäkin.
Työpajoissa nousi esiin
hyviä kysymyksiä kokoelma- ja näyttelytoiminnasta. Keskustelimme muun muassa
siitä, mikä on museon tehtävä, ja kenen historia ja tulkinnat pääsevät esille.
Ryhmäläiset tutustuivat kokoelmiin myös verkkopalveluiden kautta. Kokoelmiahan
voi tarkastella esimerkiksi Suomen museoiden, kirjastojen ja arkistojen
aineistoja esittelevällä Finna.fi -sivustolla
sekä Flickrissä, missä on esillä taide- ja valokuva-aineistoa. Lisäksi vanhimpia valokuvia voi
tarkastella Daguerrobasessa
ja liki sataa ulkoveistosta Citynomadissa.
Vieraillessamme lukiolaisten kanssa huonekaluvarastossa tarkastelimme muun muassa 1800-luvun alusta peräisin olevaa empire-tyylistä sohvaa, joka on koristeltu muinaiseen Egyptiin viittavilla kuva-aiheilla.
Omat
muistot arkistoon
Työpajaan pyydettiin
tuomaan mukana jokin oma esine, joka jollakin tavalla liittyisi heidän
kansainväliseen taustaansa, maasta tai kulttuurista toiseen liikkumiseen sekä
tärkeisiin muistoihin. Ryhmäläisten valitsemissa esineissä korostuivat
identiteetin kannalta tärkeät elämänvaiheet ja tapahtumat, läheiset ja
perhehistoria sekä lahjat. Opiskelijat kertoivat esineidensä tarinat ja
kommentoivat toistensa esineitä.
Toisella tapaamisella
vertailimme opiskelijoiden omia esineitä meidän tutkijoiden ehdottamiin
verrokkiesineisiin museon kokoelmasta. Saimme kuulla millaisia suhteita
ryhmäläiset näkivät omien esineidensä ja museon kokoelmien välillä: mikä
puhuttelee, mikä on yhteistä ja mikä erilaista. Keskustelimme siitä, mitkä
tiedot ovat heidän mielestään tärkeitä juuri heidän esinettään tarkasteltaessa.
Opiskelijat pääsivät
pureutumaan museon luettelointikäytäntöihin. Opiskelijat perehtyivät museon tietokantoihin ja saivat tehtäväkseen luetteloida oman esineensä museoesineen
tapaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti