Sata vuotta sitten kansakoulun opetustaulu
saattoi olla ensimmäinen pienen ihmisen näkemä värikuva Vielä ei eletty
nykyisen kaltaista visuaalisten virikkeiden tulvaa. Pitkään, itsenäisenkin
Suomen aikana opetustaulut tarjosivat monille ensikosketuksen kotimaan muiden
kolkkien oloihin, vieraista kulttuureista puhumattakaan.
Kansalliseen heräämisen ja suomalaisuuden
määrittelyyn erottamattomasti kietoutunut kansakoululaitos oli alusta alkaen ottanut
tavoitteekseen johdattaa lapset yleisinhimilliseen sivistykseen. Vanhojen
säätykäsitysten murentuessa myös ajatukset ”alempien kansanluokkien” synnynnäisesti
alemmasta älystä ja moraalista olivat laimenneet. Kansakuntaa luotaessa ei
ollut varaa syrjiä ainuttakaan ihmistainta, vaan jokaiselle oli suotava
mahdollisuus kasvuun ja kehittymiseen. Oikeudenmukaisuuden tavoitteen vastapainoksi
lapselle asettui velvollisuus kasvaa isänmaataan palvelevaksi, hyödylliseksi kansalaiseksi.
Alakoululainen johdatettiin ympäristöopin ja
maantieteen tunneilla tutustumaan ensin kotipiiriin, kotiseutuun ja Suomeen. Myöhempinä
vuosina näkymiä avarrettiin kohti koko maailman ymmärtämistä. Mutta opettajan
persoonasta riippui paljon. Millä tavoin kuva tummaihoisista afrikkalaisista on
esitelty nuorille mielille? Lapsi ilman ennakkoluuloja on kenties tunnistanut
kuvassa tuttuja asioita: sepän työssään, kotieläimiä, toisen lapsen. Mutta
vierasta kulttuuria on voitu myös vähätellä vertailun kautta: erilaista - siis
väärin, huonompaa ja halveksittavaa.
Suomalaisuutta kirjoittanut ja yhtenäistä kansaa
luonut projekti kiertyi omaan ansaansa, jos halveksunnan malli opittiin, eikä
tavoiteltua oikeudenmukaisuutta haluttu vuosikymmenten vaihtuessakaan ulottaa maantieteellisten
rajojen yli. Sieltä valtakunnanrajoja kiertävästä kehästäkö se yhä periytyy, toiseuden
viha?
Johanna Viitaharju, tutkija
Turun museokeskus
Teksti on julkaistu osana Museokeskuksen kokoelmakirjaa 101 esinettä (2016).
Kuva: Raakkel Närhi, TMK.
Kuva: Raakkel Närhi, TMK.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti