torstai 28. syyskuuta 2017

Katse syvyyksiin



Olen nyt työskennellyt vajaat kahdeksan kuukautta museokeskuksessa, osana valokuvakokoelmien tiimiä. Siinä aikana olen nähnyt noin neljätoistatuhatta kuvaa omin silmin, yleensä samalla kuin olen vaihtanut niiden suojakuoret uusiin. Tämä kuva osui silmien eteen verrattain tuoreeltaan, kun luetteloin valokuva-arkiston negatiivikokoelmaa. Kun minulta kysyttiin voisinko kirjoittaa jutun kokoelmien blogiin niin kuva tuli ensimmäisten joukossa mieleen mahdollisena ehdokkaana. Myönnän rehellisesti että syy siihen ei ollut historiallinen: kuva on minun mielestä kaunis ja mielikuvitusta herättävä, ja se riitti minulle. Kuvalla on kuitenkin arvaamatonta syvyyttä.

Kuva esittää pitkää, kapeaa huonetta. Vastakkainen seinä on häviävän etäinen, melkein piste ilman ulottuvuutta. Kuin katsoisi tunneliin tai pohjattomaan hissikuiluun. Voimakas perspektiivi on vaarassa aiheuttaa huimausta katsojassa. Kyse on kuitenkin puurakennuksesta. Telineisiin levitetyt köydet antavat vahvan vihjeen pajan tarkoituksesta.

Kyseessä on sisäkuva Crichton–Vulcanin köysipunomosta Linnankadun varrella. Kuvausajankohdaksi on kirjattu vuosi 1937, mikä tarkoittanee vuotta jolloin alkuperäinen kuva kopioitiin museon arkistossa säilyneeseen lasinegatiiviin; vanha köysipunomon rakennus oli purettu ja korvattu uudella, arkkitehti G. Wahlroosin suunnittelemalla rakennuksella jo vuonna 1934. Uudella rakennuksella oli pituutta 360 metriä, eli noin kolme ja puoli jalkapallokenttää peräkkäin, eikä vanha rakennus tainnut olla paljonkaan lyhyempi, ainakaan kuvan perusteella.

Kaupankäynti meritse on toiminut Turkua elättävänä napanuorana kaupungin perustamisesta lähtien aivan nykyaikoihin asti. Laivojen rakentaminen on luonnollista seurausta tälle. Toiminta on seurannut suhdanteita, mikä myös näkyy telakoiden ja varustamoiden vaihtelevassa menestyksessä kautta kaupungin historian. Crichton–Vulcanin telakkayhtiö syntyi vuonna 1924 Crichton Oy:n ja Vulcan Oy:n fuusiona. Molemmat olivat vanhoja telakkayhtiöitä, ja Crichton Oy:llä oli takanaan monta vaihetta ja nimiä. Uudella yhtiöllä oli toimintaa ja telakoita jokivarren molemmin puolin ja eli 30-luvulla huimaa nousukautta – tai ehkä syventymiskautta. Yhtiö oli kesällä vuonna 1930 laskenut vesille Suomen ensimmäisen sukellusveneen, nimeltään Vetehinen.

Crichton–Vulcanin telakan tuotannossa sukellusveneet ovat kuitenkin vain pieni osa. Yhtiö, mukaan lukien sen edeltäjät ja jälkeläiset, on tuottanut yli tuhat laivaa, ja suuren osan niistä juuri Turun telakoilla. Suhdanteiden vaihtelujen myötä yhtiö on kokenut mullistuksia. Nimikin on muuttunut vuosien saatossa; 1965 nimi muuttui Turun Telakaksi, Wärtsilän alaisuudessa. Sen jälkeen telakkatoiminta Aurajoen suulla on pikku hiljaa siirretty muualle. Viimeinen Turun telakalta laskettu uusi alus oli M/S Rosella vuonna 1979, jonka jälkeen telakat toimivat jonkin aikaa korjaustelakoina.

Nykyään telakkatoimista on Turun keskustassa muistomerkkeinä muun muassa Aurajoen suun suuret nosturit, Korppolaismäen juuressa oleva vanha telakka-allas ja myös se uudempi köysipunontapaja Linnantien vieressä, sekä paikannimiä kuten edellä mainittu Telakkaranta, Varvintori ja tietenkin Crichtoninkuja. Museossa sen muistoa ylläpidetään parhaan mukaan muun muassa lukuisien valokuvien kautta, joissa vanhojen aikojen telakkatoiminta vielä loistaa melkein keskellä Turun. Tervetuloa syventymishetkille!

Rasmus Candolin 

Kuva: TMK


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti