keskiviikko 11. tammikuuta 2017

Työharjoittelussa museolla


Hei kaikki. Minä olen Ching Lam, ja olen kotoisin Hong Kongista. Opiskelen suomen kieltä Turussa, ja opinto-ohjelmaani kuuluu työharjoittelu. Hain työharjoittelupaikkaa Wäinö Aaltosen museosta, sillä se on mukava museo. Onneksi siellä oli meneillään projekti, johon saatoin ottaa osaa, nimittäin ”Tuhat ja yksi tulkintaa kokoelmaesineistä”.

Tähän mennessä olen työskennellyt projektissa kolmen viikon ajan. Ensimmäisenä päivänä sain lyhyen esittelykierroksen Wäinö Aaltosen museossa. Avustin myös projektin osanottajien esineiden esillepanossa, kun niitä valokuvattiin. Oli mielenkiintoista nähdä miten ihmiset eri puolilta maailmaa olivat valinneet ja tulkinneet itselleen merkityksellisiä esineitä. Odotan mielenkiinnolla sitä, kuinka nämä esineet pääsevät näyttelyssä vuoropuheluun museon kokoelmaesineiden kanssa.

Tärkein osa työtäni on haastatella muita maahanmuuttajataustaisia taiteilijoita Turussa. Olen itsekin vastikään Suomeen muuttanut taiteilija, ja minulla on paljon kysymyksiä täkäläisestä taidemaailmasta ja käytännönasioista. Pohdin esimerkiksi, kuinka saada kontakteja ja apua suomalaisilta taideyhdistyksiltä, minkälainen työtilanne taiteilijoilla on Suomessa jne. Uskon, etten ole ainoa, joka haluaa vastauksia näihin kysymyksiin. Siksi olenkin esittänyt näitä kysymyksiä haastatellessani muita maahanmuuttajataustaisia taiteilijoita.

Olen osallistunut projektissa tehtävään tutkimukseen ja löytänyt paljon hyödyllistä tietoa taidemaailmasta. Haastattelujen tuloksia ja kokoamaani tietoa tullaan hyödyntämään tapahtumassa, joka järjestetään kauppakeskus Forumin Kansalaistilassa maaliskuussa. Toivon, että muut maahanmuuttajataiteilijat hyötyvät tekemästäni työstä.

Ching Lam



 

Käännetty englanninkielisestä tekstistä.
Alkuperäinen teksti kiinaksi. 這文章亦有中文版本

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti